NUTRICIJSKI STATUS

Proimmun stavlja na raspolaganje sav potrebni materijal za uzimanje uzoraka. Nakon što u privatnosti vlastitog doma obavite uzimanje uzoraka, uzorke donosite nama, te ih mi šaljemo posebnom avionskom dostavom u najkraćem mogućem roku u Njemačku. Preuzimanje uzoraka i transport obavljaju se isključivo utorkom i srijedom od 7.00 - 11.00 sati, na adresi Haulikova 1, 10000 Zagreb.

Iz udaljenih dijelova Hrvatske postoji mogućnosti slanja isključivo uzorka stolice HP-ekspresom na našu adresu s napomenom "dostava do 10.00 sati". Potrebno je dan ranije uzorak predati do 17.00 sati u poštanskom uredu..

Elementi u urinu pružaju korisne informacije o statusu bolesnika, obzirom na određene nutrijente i toksične elemente. Lučenje elemenata u urinu može varirati obzirom na nedavni unos hrane i izlaganje, stoga se za pojedince, čiji je dnevni unos hrane relativno konstantan, elementi urina mogu koristiti za detektiranje insuficijencije nutrijenata.

 

Kalcij (Ca)

Kalcij je važan za kosti i zube, srce, živce, mišiće, te sudjeluje u stvaranju krvnih ugrušaka. Kalcij ima vrlo široko djelovanje koje uključuje neuronalno pobuđivanje, otpuštanje neurotransmitera, imunitet, hormonalno lučenje i tonus glatkih mišićnih stanica u vaskularnom sustavu, zračnim putovima, maternici, gastrointestinalnom (GI) traktu i mokraćnom mjehuru. Deficijencija kalcija može rezultirati osteoporozom. Drugi simptomi uključuju muskuloskeletalnu bol, mišićne grčeve i tetaniju. Najčešći izvori kalcija iz hrane je tamnozeleno lisnato povrće, žitarice punog zrna, orašasti plodovi i mlijeko.

 

Magnezij (Mg)

Jedan je od najprisutnijih elemenata na zemlji. Magnezij igra ključnu ulogu u više od 350 enzima. Manjak magnezija može uzrokovati široki raspon problema, uključujući mišićno grčenje, trzanje, depresiju, hipertenziju, kardiovaskularnu bolest i dijabetes. Najčešći izvori magnezija iz hrane su žitarice punog zrna, melasa, pivski kvasac.

 

Kalij (K)

Insuficijencija kalija je implicirana u moždanom udaru, srčanoj disfunkciji, hipertenziji, formiranju bubrežnog kamenca, hiperkalciuriji i osteoporozi, koja se pojavljuje u postmenopauzi. Kalij je važan za održavanje kiselo-lužnate ravnoteže i utječe na osjetljivost inzulina, te se nagađa da igra ulogu u neurološkim problemima (uključujući shizofreniju i ozljedu mozga), kao i poremećaju (GERD). Najčešći izvori kalija iz hrane su avokado, banana, mango, kukuruz, sušeni grah, krumpir i rajčica.

 

Natrij (Na)

Deficijencija natrija rijetko nastupa izvan neobičnih okolnosti poput povraćanja i proljeva ili znojenja. Prekomjerni unos natrija smatra se faktorom rizika za hipertenziju kod pojedinaca osjetljivih na sol. Kako bi se pomoglo u edukaciji bolesnika koji imaju sniženi unos natrija, preporuča se često praćenje s 24-satnim mjerenjima vrijednosti natrija u urinu. Dokazano je da deficijencija magnezija utječe na elektrolite, uključujući natrij, kalij i kalcij. Najčešći izvori natrija u hrani su sol i natrij bikarbonat.

 

Željezo (Fe)

U zdravom ljudskom tijelu prisutna su samo otprilike 2,5 do 4 grama željeza, no ovaj element ima kritične funkcije, a ljudsko tijelo ima zamršen sustav održavanja hemostaze. Hemostaza željeza provodi se uzlaznom ili silaznom regulacijom receptora transferina i feritina na površinama stanice kako bi se uravnotežila apsorpcija, pohranjivanje, cirkulacija i izlučivanje željeza.
Klinička indikacija deficijencije je iscrpljenost, odgoda u rastu ili kognitivnom razvoju, slabost, artralgija i oštećenje organa. Izvor željeza iz hrane su iznutrice, pivski kvasac, pšenične klice, žutanjak, kamenice, sušena banana i određeno voće.

 

Cink (Zn)

Cink je neophodan za rast i razvoj svih živih organizama zbog svoje uloge u brojnim katalitičkim i regulatornim enzimima te u reguliranju proteina i receptora. To je kofaktor za više od tri stotine poznatih enzima. Simptomi blagog i teškog nedostatka cinka uključuju smanjenje rasta, teratogenesiju, slab metabolizam ugljikohidrata, izmijenjeni stupanj spoznaje, slab imunološki sustav, alopeciju, impotenciju, očne i kožne lezije, i proljev. Uzroci nedostatka cinka uključuju: pogrešnu probavu i malapsorpciju, helaciju, nisku koncentraciju prehrambenog cinka, opsežnu uporabu diuretika, disfunkciju metalotioneina, visok unos alkohola, kirurški zahvat i opekline. Cink je važan za normalan zacjeljivanje rana i kožnih bolesti te je potreban za normalan rad imunološkog sustava.

 

Bakar (Cu)

 Bakar je potreban za više od 30 metaloproteina uključenih u oksidacijsko-redukcijske reakcije; proizvodnju neurotransmitera, energije, mijelina i koštanog ili vezivnog tkiva; imunološki sustav; i hematopoeza. Postoje opsežni dokazi za nedostatak bakra povezan s kardiovaskularnim bolestima: pukotine i pucanja aorte, arterijske pjenaste stanice i migracije glatkih mišića, povećanje srca i rupture, tromboza koronarne arterije i infarkt. Blagi nedostatak bakra može doprinijeti povišenju kolesterola, smanjenu tolerancije glukoze i eritropoetina i normocitne anemije otporne na željezo, kao i neutropeniju, trombocitopeniju, perifernu neuropatiju, nedostatak elastina i gubitka minerala iz kostiju. Okolišna i profesionalna izloženost kao i prekomjerna suplementacija mogu također rezultirati povišenim koncentracijama bakra. Simptomi uključuju mučninu, povraćanje i proljev. Visoka razina bakra može uzrokovati depresiju, razdražljivost, bol u mišićima i bol u zglobovima, tremor, poteškoće u učenju, poremećaje u ponašanju, i hemolitičku anemiju.

 

Selenij (Se)

Simptomi deficijencije selenija su: alopecija, gubitak tjelesne mase, povećani upalni odgovor ili potisnuta imunološka funkcija, slabost, prestanak rasta, disfunkcija mišića i kostiju. Dokazano je da je selenij  obrnuto povezan s bolesti srca i astmom. Selenij može pomoći pri zaštiti od trovanja živom te je kofaktor u dejodinaciji T4 na T3. Najčešći izvori selenija iz hrane su češnjak, luk, brokula, brazilski oraščić, kvasac i meso.

 

Fosfati

Fosfor (P) je drugi element po zastupljenosti u ljudskom tkivu nakon kalcija, s ukupnom zalihom u tijelu od 700 grama. 85% količine fosfora pohranjeno je u kostima hidroksiapatita, kombinacije iona fosfata i kalcija, pri čemu se preostalih 15% nalazi u svakoj stanici u tijelu.  Fosfor kao neorganski fosfat je esencijalan u formiranju DNK-a, RNK-a i ATP-a. Element (kao fosfat) nalazi se u obilju u većini namirnica budući da se iskorištava na sličan način za materijal nukleusa i aktivnost drugih glasnika, kako u biljaka tako i u životinja. Također je prisutan u obrađenoj hrani, posebice u bezalkoholnim pićima. Klinička deficijencija je gubitak kostiju, visoki krvni tlak, te uključuje neuromuskularne, skeletalne i hematološke sustave.

 

Jod

Jod je neophodan za proizvodnju hormona štitnjače, regulatora metabolizma energije koji je neophodan za normalni rast i razvoj, održavanje tjelesne temperature i razvoj mozga. Kliničke indikacije za deficijenciju su gušavost, hipotiroidizam, hipertiroidizam, bolest fibrocističnih grudi. Izvori joda u hrani su morske alge, školjkaši, morska riba, jodirana sol.

 

OBUJAM TESTA:
Bakar, cink, fosfati, jod, kalcij, kalij, natrij, selen, željezo